Цьогорічне
святкування Богоявлення Господнього має деякі особливості з огляду на те, що свято
припадає на неділю, а навечір’я, відповідно, на суботу. Нагадаю, що зазвичай у
навечір’я служаться царські часи, вечірня з Літургією св. Василія Великого і
великим водосвяттям та велике повечір’я з литією; у сам день свята – утреня та
Літургія св. Йоана Золотоустого з великим водосвяттям.
Отож, цього
року, згідно церковного Уставу, царські часи із суботи переносяться на п’ятницю,
яка також стає алітургійним днем. У суботу – день навечір’я – зранку звершується
Божественна Літургія св. Йоана Золотоустого за звичайним чином, без вечірні. Натомість
велика вечірня зі святковими читаннями служиться увечері, а наприкінці її
відбувається велике освячення води. Ще пізніше моляться всенічне, що
складається з великого повечір’я з литією та утрені. Втім, у багатьох храмах ці
служби звершують окремо: повечір’я звечора, а утреню – вранці у день свята. На
святе Богоявлення вранці служать Божественну Службу св. Василія Великого, а
після її заамвонної молитви – велике освячення води.
Кілька
слів варто сказати також про піст у навечір’я свята. За давнім звичаєм Східної
Церкви у суботи та неділі посту не буває. Єдиним винятком щодо субот є Велика
субота перед Пасхою. У звичайних випадках навечір’я Богоявлення є днем строгого
посту, що передбачає одну пісну трапезу увечері, розуміється, після вечірні з
Літургією і прийняття Причастя та свяченої води. Натомість цьогоріч у суботу, оскільки Літургія служиться не ввечері, а вранці,
трапеза згідно Уставу буває двохразова: і після Літургії, і надвечір, оскільки
піст розрішається після Причастя і пиття святої води. Зрозуміло, що не йдеться
про м’ясиво чи якісь інші надмірності, бо готуємось до свята, але вже немає
потреби нічого не їсти аж до вечора.
Немає коментарів:
Дописати коментар