неділю, 17 березня 2013 р.

Хрещення і молитва сорокового дня

Мій допис на форумі християнського порталу Кіріос

* * *
На теперішній час богослужіння, пов'язані з Таїнством Хрещення, поєднують у собі одразу два спочатку різних цикли: моління за матір-породіллю і новонароджену дитину та моління при оглашенні та хрещенні.
Отож, до першого циклу належать: молитви у перший день, коли жінка породила дитину (їх читають там, де жінка народила: у домі чи пологовому будинку); молитва наречення імені дитяти на восьмий день після народження (їх читають у храмі над дитиною, яку приносить повитуха, надаючи новонародженому ім'я); молитви над матір'ю на сороковий день після народження (їх читають у храмі над матір'ю з дитиною; якщо дитина вже до цього часу охрещена, то відбувається т. зв. "воцерковлення", тобто внесення дитини до храму); молитви на постриження волосся дитини (читають у храмі після хрещення, вперше постригаючи їй волосся).
Другий цикл, пов'язаний з Хрещенням, включає в себе: чин оглашення (звершується у храмі над тим, що бажає хреститися - оглашенним; включає в себе заборони диявола, відречення від нього та висловлення з'єднання з Христом і читання Символу віри); чин хрещення (звершується у храмі над оглашенним; містить водосвяття, помазання охрещуваного благословенним єлеєм, властиве хрещення у воді та облачення новохрещеного у світлу ризу); чин миропомазання (завжди звершується одразу після хрещення; містить молитву про дарування новоохрещеному дару Святого Духа і помазання святим миром); молитви на обмивання святого мира (у храмі з молитвами омивають охрещеного і миропомазаного).
Протягом століть Христова Церква хрестила переважно дорослих, готуючи їх до цього т. зв. оглашенням, тобто кількарічним повчанням про суть християнської віри, однак не позбавляла своєї молитви теж і народжених дітей та їхніх матерів, маючи у Старому Завіті приклади молінь за них на восьмий і сороковий день. З плином часу дорослих до хрещення приступало все менше й менше, тож відбулось поєднання молінь над матір'ю і дитиною з моліннями Таїнств Хрещення і Миропомазання. Ця практика є переважаючою і зараз у Церквах Київської традиції (УГКЦ, УПЦ МП, УПЦ КП, УАПЦ).
Ось що ми маємо насьогодні. Позаяк деякі з молитов та чинів (як-от, молитви на перший день по народженні, на восьмий день, на сороковий день) мають "точну дату", то найправильніше їх звершувати саме в ці дні.
Повертаючись до питання присутності матері у храмі під час хрещення, варто сказати, що сорок днів т. зв. очищення після пологів - це біблійний термін, встановлений ще через закон Мойсея. Для чого його було введено? Для того, щоб матір могла максимально відпочити від пологів, очистити організм і набратися нових життєвих сил. До того ж, у розумінні древніх народів процес пологів був дечим не до кінця чистим (фізично він й справді таким є), тим більше для євреїв, які дуже педантично відносились до тілесної чистоти і пролиття крові. Згадаймо, що й сама Богородиця сповнила дні свого очищення та принесла у храмі в цей день жертву (на згадку цього ми святкуємо на 40 день після Різдва свято Стрітення, згадуючи подію, як під час цього очищення Богородиці Господа Ісуса у храмі зустрів праведний Симеон). Зрозуміло, що Марія була матір'ю пречистою і не була зобов'язана до очищення, однак шанувала Божий закон. За церковним звичаєм, саме на 40 день мати причащалась Святих Христових Таїн, отримуючи покріплення для свого материнства з небес.
Іван Дутка
2013 A.D.

Немає коментарів:

Дописати коментар