пʼятницю, 8 лютого 2013 р.

Святе миро – "печать дару Святого Духа"

У Старому Завіті людина, яку Бог прикликав на Свою службу, одержувала силу від Духа Божого. Це стосувалося головним чином вождів боговибраного народу, тобто суддів, царів і пророків (І Цар 10:1-13; Вих. 61:1). Видимим символом дарування сили Духа було возливання на голову Божого вибранця освяченої оливкової олії (І Сам. 10:1). Саме від цього обряду походить термін «месія», тобто «помазаник». В Новому Завіті вже не окремі вибранці, а вся Церква стає «родом вибраним, царським священством, народом святим» (І Пт. 2:9). В ранньохристиянський період сходження на охрещених Святого Духа відбувалося через старозавітній обряд покладання рук (І Ів. 3:20, 27; І Кор. 1: 27). В часи св. Іполита Римського (ІІІ ст.), таїнство прийняття Божественної благодаті почало супроводжуватися помазанням (Апостольські постанови, 21). Спочатку для цього використовувалася звичайна оливкова олія, до якої згодом почали додавати пахощі.
Готували і освячували миро в ранній Церкві тільки єпископи (Карфагенський собор, пр. 6). Це право згодом перейшло до предстоятелів помісних Церков. Звершувати ж миропомазання у Східній Церкві дозволено окрім єпископів також і священикам (Апостольські постанови, 7.23). Всі охрещені мають потребу в особливих благодатних дарах Святого Духа, тому в східній традиції воно звершується одразу після хрещення (Лаодикійський собор, пр. 48). Окремо від хрещення помазання св. миром звершується тоді, коли людина була охрещена в секті чи розколі, де існує хрещення в ім’я Пресвятої Тройці, але немає миропомазання (ІІ Вселенський собор, пр. 7; VI Вселенський собор, пр. 95). Також св. миро вживається при освяченні храмів (де ним архиєрей знаменує престол і стіни) та антимінсів. У давнину св. миром помазували християнських царів та королів при вступі на царство.

До складу мира, крім оливкової олії і білого вина, входять у невеликих порціях 30, а іноді й більше, різних запашних речовин: запашні олії (бергамотова, гвоздикова, помаранчева…), різні види ладану (білий, чорний…), коріння (фіалкове, імбирне, кардамонове…), запашні квіти і трави та багато чого іншого. Різноманітність пахучих речовин символічно вказує на багатство і розмаїття благодатних дарів Святого Духа, які даються через св. миро. Слід також додати, що в Східній Церкві не було чітко визначеного числа і кількості ароматичних складників, які додавалися при варінні св. мира. Використовувалися тільки ті інгредієнти, які можна було знайти в тій чи іншій місцевості. Завжди ставився акцент на ароматичності складників.

Про чин мироваріння розповідає церковний письменник XV ст. св. Симеон Солунський. Він описує його так: «Патріарх в супроводі клиру йде до місця, призначеного для приготування (варіння) мира та, поклавши на себе епітрахиль і священний омофор, благословляє в Тройці Бога. Потім читає «Царю небесний», трисвяте, «Отче наш». Коли патріарх виголосить «Бо Твоє є царство», читається тропар «Благословен єси Христе Боже наш» і з ним деякі інші. Під час читання патріарх вливає олію в посуд, у якому вариться миро, та благословляє рукою. Священнослужителі приносять решту олії. Патріарх творить відпуст і виходить. Олію варить хтось благоговійний, що знає справу, з великою увагою. Вариться вона у Велику середу, коли (євангельська) блудниця помазала Господа дорогоцінним миром, про що й читається тоді в Євангелії. Також тоді перетираються та приготовляються різні види ароматичних трав. Коли ж варення олії доходить до кінця, патріарх знову приходить, і з його благословення додаються ароматичні речовини в олію, що вариться».

За традицією, готувати складники мира починають із Хрестопоклінного тижня і закінчують до Страсного тижня. Урочисте мироваріння звершується на Страсному тижні, починаючи з Великого понеділка. Зранку в цей день приготовлені складники мира та всі приналежності мироваріння патріарх окроплює святою водою, попередньо відслуживши водосвяття, і сам розпалює вогонь, який під час мироваріння підтримують священики і диякони. Протягом усього часу варіння мира священнослужителі безупинно читають Євангеліє.

У Велику середу до приготовленого мира кладуть аромати. Потім його розливають у 12 посудин. У Великий четвер перед читанням часів священнослужителі переносять ці посудини у вівтар і кладуть на приготовані місця біля жертовника, а на самому жертовнику поставляється кругла посудина без ручок з вузьким та високим горлом, у якій зберігається миро, освячене раніше. Вона називається алабастром (Мк. 14:3; Лк. 7:37). Згідно передання, перший такий алабастр зі св. миром на землі Київської Русі привіз Київський митрополит Фотій з Візантії.
На Літургії під час великого входу священики, що співслужать патріархові, виносять разом з предложеними дарами також і посудини з миром, які ставлять навколо престолу. Алабастр із освяченим миром кладеться на престолі. По анафорі (після виголосу «І нехай будуть милості…») патріарх починає освячувати миро. Він благословляє тричі кожну посудину і читає особливу молитву, в якій просить Господа зішестя Святого Духа на миро, щоб воно стало помазанням духовним, скарбницею життя, освяченням для душ і тіл та єлеєм радості. У наступній молитві патріарх приносить подяку Богові за освячення миру. Потім він ще раз благословляє тричі кожну посудину і закриває їх. Освячене в такий спосіб миро після Літургії священнослужителі переносять в особливе сховище при співі 44 псалма: «З мого серця гарне слово ллється; я мовлю: Цареві моя пісня…». Опісля у кожну посудину освяченого мира вливають з алабастра по кілька крапель передосвяченого мира, а сам алабастр доповнюють новим освяченим миром. З патріархії освячене миро розсилається єпархіальним архиєреям, які розсилають його по парафіях.

Св. миро у храмах повинно зберігатися у вівтарі на престолі з честю та пошаною в срібному чи кришталевому посуді. Для здійснення таїнства миропомазання під час хрестин виготовляється спеціальна скринька (мирниця), в якій ставиться посудини зі св. миром та єлеєм оглашенних (підписані, щоб не сплутати під час звершення таїнств), ножиці, губка (вата) і пензлики для помазання.

Після хрещення Русі Київська Церква отримувала св. миро з Візантії, де Константинопольський Патріарх його освячував та розсилав у дочірні Церкви Константинопольського патріархату. Це було символом єдності кіріархальної Церкви з її митрополіями. Так тривало до середини XV ст. Згодом мироваріння почав звершувати Київський митрополит в Києво-Печерській Лаврі, що служило символом помісності Київської Церкви. Ця традиція тривала навіть у часи підпорядкування Київської митрополії Московському патріархату.
Цікавим історичним фактом є освячення мира Патріархом Йосифом (Сліпим) у сибірському засланні. З архівних листів останнього періоду ув’язнення Блаженнішого (1953-63 рр.) відомо, що він варив св миро, «обводячи довколо пальця» радянську цензуру. Так в одному з листів, надісланому перед Великим четвергом, коли за традицією глави Церков освячують миро, Патріарх писав: «Останнім часом я хворію, пришліть мені ліки, які готуються з таких-от олій». Далі йшов список латиною, де Блаженніший перелічив інгредієнти св. мира. Ув’язнений Патріарх просив загорнути все в «Арх.» (тобто Архиєратикон, де є молитва на освячення мира). Пізніше, після освячення, Патріарх Йосиф писав у наступному листі: «Не ті ліки, що треба, мені прислали, але, щоб вони не зіпсувалися, висилаю їх назад». Так св. миро потрапляло до підпільного греко-католицького духовенства та вірних.
Іван Дутка
2010 A.D.

Немає коментарів:

Дописати коментар