неділю, 24 лютого 2013 р.

Молитви богослужінь Часослова


Мій допис на форумі християнського порталу Кіріос

* * *

Повертаючись до теми форуму, хочу поділитись тим, що для себе відкрив: богослужіння добового кола (тобто вечірня, повечір'я, полуношниця, утреня і денні часи) містять безліч безцінних молитов, укладених святими Отцями; словами цих благань ми чудово можемо розпочинати свій день, молитись протягом нього та закінчувати його. Ось, приміром, які чудові слова подяки за настання вечора ми чуємо на вечірні:

"Світло тихе святої слави, безсмертного Отця небесного, святого, блаженного, Ісусе Христе! Доживши до заходу сонця, бачивши світло вечірнє, славимо Отця, і Сина, і Святого Духа – Бога. Достойно є повсякчас прославляти тебе голосами побожними, Сину Божий, що життя даєш усьому світу; тому світ увесь славить тебе.



Сподоби, Господи, цього вечора* без гріха зберегтися нам.
Благословенний ти, Господи, Боже отців наших,* і хвальне і прославлене ім’я твоє навіки. Амінь.
Нехай буде, Господи, милість твоя на нас,* бо ми надіємось на тебе.
Благословенний ти, Господи,* навчи мене установ твоїх.
Благословенний ти, Владико,* врозуми мене установами твоїми.
Благословенний ти, Святий,* просвіти мене установами твоїми.
Господи, милість твоя повіки,* не покидай діло рук твоїх.
Тобі належить хвала,* тобі належить пісня.
Тобі належить слава:* Отцю, і Сину, і Святому Духові:
Нині і повсякчас,* і на віки віків. Амінь."

Ось цими молитвами із повечір'я ми готуємось до сну:

"День проживши, дякую тобі, Господи.* Подай мені, молю, Спасе,* вечір із ніччю без гріха, і спаси мене.
Слава:
День проживши, прославляю тебе, Владико.* Подай мені, молю, Спасе,* вечір із ніччю без спокуси, і спаси мене.
І нині:
День проживши, в піснях славлю тебе, Святий.* Подай мені, молю, Спасе,* вечір із ніччю без підступу, і спаси мене.
 Безтілесне єство херувимське немóвчними піснями тебе прославляє.* Шестикрилі серафими неперестáнними голосами тебе славлять.* Ангелів усе воїнство трисвятими піснями тебе вихваляє.* Бо ти, бувши Отцем, існуєш раніш усього* і маєш співбезначáльного твого Сина й носиш рівночесного Духа життя,* Трóйцю являючи неподільну.
Пресвята Діво, Мати Божа,* Слова очевидці й слуги, та пророків і мучеників собори, що маєте життя безсмертне!* За всіх щиро моліться, бо всі ми в бідах,* щоб, визволившись з облуди лукавого, співали ми пісню ангельську:* Святий, святий, святий, трисвятий Господи,* помилуй і спаси нас. Амінь."

Там само ми знаходимо вечірнє благання до Божої Матері і всіх святих та про Божу до нас милість:

"Пресвята Владичице Богородице, моли Бога за нас, грíшних.
Усí небесні сили святих Ангелів і Архангелів, молíте Бога за нас, грішних.
Святий Йоане, пророче і предтéче, і христителю Господа нáшого Ісýса Христá, моли Бога за нас, грíшних.
Святí слáвні Апостоли, Пророки й Мученики та всі Святí, молíте Бога за нас, грíшних.
Преподóбні й богонóсні отцí нáші Антóнію і Теодóсію та íнші чудотвóрці Печéрські, молíть Бóга за нас, грíшних.
Непереможна й незламна, і божественна сило чесного й животворящого Хреста, не покинь нас, грíшних.
Бóже, милостивий будь нам, грíшним.
Бóже, очисти гріхи нáші і помилуй нас."

Також на повечір'ї читаються дві надзвичайні молитви до Богородиці і Господа Бога:

"Несквéрна, непорочна, нетлінна, пречиста Діво, богоневíсто Владичице! Ти преславним своїм народженням Бога Слово з людьми з’єднáла й впáлу нашу природу з небесною злучила. Безнадійних - єдина надіє й допомого переможених; готове заступництво тим, що до тебе прибігають і всіх християн захисте. Не гидуй нами грішними і сквéрними, що злими думками, словами й ділами вчинили себе цілком негідними й стали рабами похотей, недбальства й лінивства. Але, як Мати чоловіколюбного Бога, змилуйся чоловіколюбно над нами грішними й блудними, і прийми наше моління, що його приносимо тобі сквéрними устами. Обнявши твого Сина й нашого Владику і Господа з матерньою сміливістю, умоли його, щоб відкрив нам чоловіколюбне милосердя своєї доброти і, незважаючи на наші незліченні провини, навернув нас на покаяння й учинив нас вмілими виконавцями своїх заповідей. Будь при нас, як милостива й милосердна, і чоловіколюбна, завжди і в теперішньому життí, теплою застýпницею й помічницею, відганяючи полки супротивників, наставляючи нас на спасíння; а в час відходу зберігай нашу окаянну душу; відганяй далеко від неї темні примари лукавих духів. У страшний день праведного суду визволь нас від вíчної муки, вчиняючи спадкоємцями несказанної слави твого Сина й Бога нашого; щоб ми осягнули її, Владичице наша, пресвята Богородице, за твоїм заступництвом і поміччю, благодаттю і чоловіколюб’ям єдинорóдного твого Сина, Господа Бога й Спаса нашого Ісýса Христá, якому належить усяка слава, честь і поклоніння з безначальним його Отцем та з пресвятим і благим, і животворним його Духом, нині і повсякчас, і на вíки вíків. Амíнь.

І дай, Владико, нам, що на сон ідемо, спокій душí й тíла, та охорони нас від тяжкого сну гріховного і від усякої темної і нічної розкоші. Утихомир запал пристрастей і погаси розпалені стрíли лукавого, на нас підступно спрямовані, і порушення нашого тíла припини, і приспи всяку земну й тілесну гадку нашу. І дай нам, Боже, бадьорий ум і чисту думку, тверезе серце, сон легкий і неприступний для всяких диявольських примар. Підведи нас на час молитви непохитними у твоїх заповідях та з постійною пáм’яттю на твої суди. І дай нам всенíчне славослóв’я, щоб співати, і благословити, і славити твоє пречéсне й величне ім’я: Отця, і Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас, і на вíки віків. Амíнь."

Полуношниця містить нагадування і молитви про добру смерть та добру відповідь на Господньому Страшному суді:

"Ось Жених приходить опівночі,* і блажен раб, якого він знайде невсипущим;* недостóйний же той, що його застане лінивим.* Гляди, отже, душе моя, снові не піддавайся,* щоб не віддано тебе смертí, анí поза царством не зачинено,* але схаменись і заклич:* Свят, свят, свят єсй, Боже!* Богородиці ради помилуй нас.
Слава:
Про день отой страшний роздумуючи, не спи, душе моя,* і твій світильник запали, олíєю підсилюючи світло;* бо не знаєш, коли прийде до тебе голос, що промовить: «Ось жених!»* Гляди тоді, душе моя, не задрімай,* щоб поза дверми ти не зосталась,* і не стукала як п’ять дів,* але пильно чекай, щоб із добірною олíєю зустрінути Христá,* який дасть тобí божественну світлицю своєї слави.
І нині:
Тебе, незбориму твердиню і забороло спасіння,* молимо, Богородице Дíво!* Знищ затії противників,* переміни смуток людей своїх на радість,* місто твоє захисти, благовірний народ зміцни і молися за мир усього світу,* бо ти, Богородице, надія наша.

Прославляю й величаю тебе, Господи, бо ти зглянувся на моє смирення і не залишив мене в руках ворожих, але врятував від лиха душу мою. І нині, Владико, нехай покриє мене рука твоя, і нехай прийде на мене малість твоя, бо тривожиться душа моя та тяжко вона страждає при виході з мого нещасного й нужденного тíла, - щоб ніколи лукавий супротивник хитро не напав на неї і не замотав її у темряві за всі свідомі й несвідомі гріхи, які мені трапилися у цьому житті. Будь милостивий до мене, Владико, і нехай не побачить душа моя понурого погляду лукавих демонів, а нехай приймуть її осяйні й світлі твої ангели. Прослав твоє святе ім’я і своєю силою приведи мене на Божий твій суд. Під час суду наді мною нехай не схопить мене рука князя світу цього, щоб втягнути мене, грішного, в пекельну безодню, але стань коло мене й будь менí Спасителем і Заступником. Помилуй, Господи, забруднену пристрастями життя цього душу мою, і прийми її, очищену покаянням та сповіддю, бо ти благословенний на вíки віків. Амíнь."

Також на полуношниці молимося за всіх усопших:

"Пом’яни, Господи, спочилих з надíєю на воскресіння до життя вічного отців і братів наших, що побóжно і в вірі життя скінчили, і прости їм усяку провину, добровільну й недобровільну, яку вони вчинили словом, чи ділом, чи думкою. І посели їх у місцях світлих, у місцях прохолодних, у місцях спокійних, де немає ніякої недуги, журби й зітхання, де світліє лице твоє і веселить святих твоїх одвіку. Дай їм царство твоє та участь у невимовних і вічних твоїх благах і насолоду твого безконечного і блаженного життя. Бо ти є життя, і воскресіння й упокій спочилих твоїх слуг, Христе Боже, і тобі славу віддаємо з предвічним твоїм Отцем і з пресвятим і милосердним і животворним твоїм Духом, нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь."

На утрені славимо Господа, що дарував нам ранішнє світло і новий день:

"Слава во вишніх Богу, і на землі мир,* в людях благовоління.
Хвалимо тебе, благословимо тебе, кланяємось тобі,* славимо тебе, дякуємо тобі заради великої твоєї слави.
Господи, царю небесний, Боже, Отче вседержителю,* Господи, Сину єдинорóдний, Ісýсе Христе, і Святий Душе.
Господи, Боже, Агнче Божий, Сину Отця,* що береш гріхи світу, помилуй нас.
Ти, що береш гріхи світу,* прийми нашу молитву.
Ти, що сидиш по правиці Отця,* помилуй нас.
Ти бо один лише святий, ти єдиний Господь, Ісýс Христóс,* на славу Бога Отця. Амінь.
Щодня буду тебе благословити* і хвалити ім’я твоє на віки віків.
Господи, ти був нам пристановищем* по всі роди.
Молюсь: Господи, змилуйся надр мною,* вилікуй мою душу, бо гріх мій — перед тобою.
Господи, до тебе я прибігаю,* навчи мене творити твою волю, бо ти Бог мій.
Бо в тебе є джерело життя,* у твоíм світлі побачимо світло.
Добавляй ласку тим,* що визнають тебе.
Сподоби, Господи, сьогодні* без гріха зберегтися нам.
Благословенний ти, Господи, Боже Отців наших,* і хвальне, і прославлене ім’я твоє навіки. Амінь.
Нехай буде, Господи, милість твоя на нас,* бо ми надіємось на тебе.
Благословенний ти, Господи,* навчи мене устанóв твоїх.
Благословенний ти, Владико,* врозуми мене установами твоїми.
Благословенний ти, Святий,* просвіти мене установами твоїми.
Господи, милість твоя повіки,* не покидай діло рук твоїх.
Тобі належить хвала,* тобі належить пісня.
Тобі належить слава:* Отцю, і Сину, і Святому Духові: Нині і повсякчас,* і на віки віків. Амінь."

Молитву про Боже для нас світло містить теж і перший час, що служиться після утрені:

"Христе, світло істинне, що освітлюєш і освячуєш кожну людину, яка приходить на світ! Нехай позначається на нас свíтло обличчя твого, щоб у ньому ми побачили свíтло неприступне. Справ стопи наші до виконування заповідей твоїх, молитвами Пречистої твоєї Матері і всіх святих твоїх. Амíнь."

Також на недільній утрені чудово прославляємо Воскреслого із гробу Христа Життєдавця:

"Воскресіння Христове бачивши,* поклонімось святому Господу Ісýсові,* єдиному безгрішному.* Хресту твоєму поклоняємось, Христе,* і святе воскресіння твоє величаємо і славимо,* бо ти - Бог наш,* крім тебе іншого не знаємо,* ім’я твоє призиваємо.* Прийдіть, усі вірні,* поклонімось святому Христовому воскресінню,* це бо прийшла через хрест радість усьому світові.* Завжди благословляючи Господа,* славимо воскресіння його,* бо, розп’яття перетерпівши,* він смертю смерть переміг.

 Благословенний ти, Господи,* навчи мене установ твоїх!
Ангельський хор здивувався,* бачивши до мертвих зарахованим тебе, Спасе,* що силу смéрти знищив, і з собою Адáма підняв* та з áду всіх визволив.
Нащо миро* зі сльозами, Учениці, жалібно змíшуєте?* - запитав світлоносний ангел при гробі мироносиць.* Гляньте на гріб і зрозумійте,* що воскрéс Спаситель з гробу.
Рано на світанку* мироносиці поспішали до гробу твого, плачучи,* але з’явився їм ангел і прорíк:* Пора голосіння минула, не плачте;* про воскресіння ж звістіть апостолам!
Мироносиці - жінки,* що з миром прийшли до гробу твого, Спасе, ридали.* Ангел же їм сказав, мовивши:* Чому між мертвими живого шукаєте?* Він бо, як Бог, воскрéс із гробу.
Слава:
Поклонімось Отцю,* і його Сину, і святóму Духові,* Святíй Тройці* в однíй сутності,* з серафимами взиваючи:* Свят, свят, свят єсй, Господи.
І нині:
Життєдáвця породивши, ти, Дíво,* Адáма з гріха визволила,* Єві радість замість смутку подала,* а відданих від життя повернув до нього той,* що з тебе тíло прийняв - Бог і чоловік."

На денних часах молитовно прославляємо спесенні для нас діяння Господні: розп'яття і смерть Христові та Зіслання Святого Духа:

"Боже й Господи сил і всього творіння Сотворителю! Ти з милосердя і незрівнянної милости твоєї послав на спасіння роду нашого єдинорóдного Сина твого, Господа нашого Ісýса Христá, і дорогоцíнним його хрестом розписку гріхів наших розірвав і переміг начало й владу темряви. Тож, Владико чоловіколюбний, прийми від нас грíш них ці вдячні і благальні молитви, і визволь нас від усякого згубного й темного гріха, і від усіх видимих і невидимих ворогів, що бажають вчинити нам зло. До страху твого прикуй тіла наші й не допусти сердець наших до слів або помислів лукáвих, але любóв’ю твоєю проймидуші наші, щоб, повсякчас на тебе дивлячись і світлом твоїм керýючись, бачили тебе, неприступне й вічне світло, та щоб невпинно хвалу й подяку віддавали тобі: безначальному Отцеві з єдинорóдним твоїм Сином і всесвятйм, і благим, і животворним твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

Владико Господи, Ісýсе Христе, Боже наш! Ти довго терпиш наші провини і привів нас аж до цієї години, в яку ти на животворнім дереві висячи, благорозýмному розбійникові до раю відчинив вхід і смертю смерть знищив. Очисти нас грішних і недостóйних слуг твоїх, бо нагрішили ми й беззаконня натворили, що вже недостóйні звести очей наших і поглянути на височінь небесну, бо ми знехтували дорогу правди твоєї і ходили, куди вело нас серце наше! Тож молимо твоє безмірне милосердя: Пожалій нас, Боже, з безмежної мйлости своєї і спаси нас задля íмени твого святого, бо змарнували ми в суєті дні наші. Визволи нас із руки супротивника і прости нам гріхи наші. Умертви тілесні пристрасті наші, щоб відкинувши стару людину, ми в нову зодягнулися, і жили для тебе, Владики нашого і Доброчинця, і так, ідучи за твоїми веліннями, досяглй вічного спокою, де для всіх праведних радісна оселя. Бо ти правдиво істинна веселість і радість для тих, які люблять тебе, Христе Боже наш, і тобі славу віддаємо з предвічним твоїм Отцем, і пресвятим, і благим, і животворним твоїм Духом, нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

Господи, ти пресвятого твого Духа* в третю годину на апостолів твоїх послав;* не відійми ж його, Благий, від нас,* а обнови нас, що молимося тобí."

Ці молитви, що я їх тут вмістив - це тільки дещиця із молитовного багатства Церкви, яке вона вживає фактично щодня на богослужіннях добового кола. Тому заохочую, раджу, настирливо прошу і благаю Вас, друзі, ближче познайомитись із Часословом - книгою, де містяться всі ці відправи. Він справді дасть нам нову наснагу до молитви і славословлення Божої доброти і могутності.

Іван Дутка
2013 A.D.

1 коментар: